welkom      meditatie      yoga      inschrijven      contact      links

 

 

 

 

        MEDITATIE

 

Tijdverspilling        Waarom       Praktisch     De lessen

 

 

Om het lichaam en het hoofd tot rust te brengen, gaan we allereerst trachten onbeweeglijk te zijn.

Niet bewegen lijkt evident.

 

En inderdaad niet met je armen lopen zwaaien, kunnen we redelijk makkelijk in de gaten houden.

Spanningen die in ons lichaam zitten zijn feitelijk ook verkrampte bewegingen die maar blijft duren.

Die opsporen en op non-actief zetten is al heel wat moeilijker.

 

Dankzij de asanas (houdingen) stretchen we daarom het lichaam zo veel mogelijk open.

De spanningen worden open gerekt en verdwijnen.

Hierdoor botst onze levensenergie ( prana) minder vaak tegen knopen of blokkades aan

en kan ons lichaam makkelijker voeden.

De organen en klieren zullen hierdoor ook beter gaan functioneren.

En daarom ook minder werk moeten verrichten.

Wat dan weer leidt tot minder energieverbruik.

 

We weten het vaak niet, maar doorgaans functioneren ons lichaam en onze gedachten volledig samen.

Kleine gedachten, soms heel diep verscholen, zullen soms kleine tics meebrengen en spieren gespannen houden.

Bemerken wanneer je gedachten afdwalen, lukt wel, maar feitelijk net iets te laat.

Je dwaalt af en denkt dan : “Oei , Ik ben niet meer gefocust…”

Bij single-point meditatie is het de bedoeling om je gedachten heel de tijd actief op 1 ding te richten.

Dit punt kan uitwendig zijn : een kaars, een stem,… of inwendig : de ademhaling, de chakrapunten.

 

We trachten zo veel mogelijk toelichting te geven bij een aantal technieken, maar laat je niet misleiden:

jij bent diegene die het werk moet doen.

Jij weet het snelst wanneer je gedachten afdwalen en jij weet het best waar er nog spanningen zijn…

Op die manier zijn de meditatielessen een heel intensief en inspannend proces dat heel wat moed en

doorzetting vraagt om uiteindelijk…

Niets te doen.